Go to Top
Revolution Slider Plugin has been detected! Please deactivate this Plugin to prevent themecrashes and failures!

June 4, 2015

June 4th, 2015 – le 4 juin 2015
CONCURRENT SESSIONS / PRÉSENTATIONS SIMULTANÉES 
Pavillon Tabaret Tabaret Hall – TBT Registration in the Rotonda / Inscription dans la Rotonde 8:00 – 15:00
TBT 333

Simultaneous interpretation/ Interprétation simultanée

Plenary – Plénière
9:00 – 10:15

Stéphanie Garneau

Ambassadeur étudiant:

Théodore Bisserbe

Being Canadian and embracing cultural diversity: The complexitiesEtre Canadien et vivre avec la diversité culturelle : C’est compliqué

Judy White

TBT 323(10:30 – 11 :30) Meeting / Réunion Séance dialogue avec les membres et le Comité des politiques pédagogiques – tous les membres de CASWE-ACFTS sont bienvenu(e)sMembership Dialogue Session with the Educational Policy Committee Meeting– all CASWE-ACFTS members are welcome
TBT 317(10:30 – 12 :00) Panel / Groupe d’expertsInternational / internationale International Affairs Committee (IAC) – PanelComité des affaires internationales – Groupe d’expertsIssues and Challenges with international practicums: Joint panel of the International Affairs and the Field CommitteesChair: Dixon Sookraj Panel Members: Jessica Breau, Sophie Gaudet, Isabel Lanteigne, Mark Rodgers & Angie Yung
LamoureuxLMX 240(10:45 – 12 :15) Séance conjointe – table rondeJoint session – Round tableCASWE-ACFTS & ANSER-ARES  La promotion de l’action citoyenne dans le mandat des organismes communautaires au Québec et en Ontario. Nouveau visage ou figure du passé? / Promoting citizen action in the mandate of community organizations in Quebec and Ontario. A new face or a figure from the past?Sébastien Savard & Jean-Pierre Deslauriers
TBT 315(10:30 – 12 :00) Think Tank / Groupe de réflexion Innovative and creative solutions to securing practicums: Our national challenge / Solutions novatrices et créatives pour obtenir des stages : Notre défi nationalDeborah DeJong, Jessica Ayala, Maxine Gibson, Cyndi Hall & Rose Singh                                          
TBT 070(10:30 – 12 :00) Panel / Groupe d’experts The Ethics and Politics of Knowledge Production in Social Work and Social Science Research / L’éthique et la politique de la production de connaissances dans la recherche en travail social et en sciences socialesAnne O’Connell, Harjeet Badwall, Julia Janes & Sue-Ann MacDonald Chair: Teresa Macias
TBT 321(10:30 – 12:00) Workshop / Atelier Regarder l’arc-en-ciel: Pour réinventer l’intégration / Looking at the rainbow: Toward a reinvention of integrationEmmanuelle Khoury & Benjamin Weiss
Art at the crossroads / L’art à la croisée des cheminsJessica Warkentin
TBT 333(10:30 – 12:00)Simultaneous interpretation/ Interprétation simultanée

 

Paper Session / séance d’exposéSimon Lapierre

 

 

 

 

 

 

First Nations Real Voice: Building Cultural Bridges, Young Leaders, and Knowledge Through Participatory Action Research / La véritable voix des Premières nations : Bâtir des ponts culturels, les jeunes leaders et le savoir par la recherche participative Joe Antone
A Portrait of Urban Aboriginal Youth Access to Services / Un portrait de l’accès aux services par les jeunes autochtones en milieu urbainJulia Read & Gus Hill
Apprentissages mutuels à la croisée des idées et façon de faire : Une recherche action sur la prévention de la sécurité routière avec les algonquins / Mutual learning at the crossroads of ideas and approaches: Action research on accident prevention and road safety among the Algonquin. La présentation est annulé. This presenation is cancelled.     Stéphane Grenier
Social work outdoors: nature as a social determinant of health / Le travail social à l’extérieur : La nature en tant que déterminant social de la santéShawn Renee Hordyk
TBT 325(10:30 – 12:00)Simultaneous interpretation/ Interprétation simultanée Paper Session / séance d’exposé(dis)Ability – personnes ayant un handicap 

Stéphanie Garneau

Invisible Austerity: Disability, Social Assistance and Social Policy in Ontario / L’austérité invisible : Les personnes handicapées, l’aide sociale et la politique sociale en OntarioAJ Withers
La recherche d’emploi chez les personnes en situation de handicap : l’expérience de résidants du Nouveau-Brunswick, une recherche en cours / The search for employment for people with disabilities: The experiences of New Brunswick residents, ongoing researchSylvie Lirette
Disability and Pedagogical Insights within an academic environment / Déficiences et idées pédagogiques en milieu universitaireRandy Johner & Jenn de Lugt
TBT 327(10:30 – 12:15) Paper Session / séance d’exposéMarjorie Silverman Who else is in the room? The social worker-mother dyad / Qui d’autre est dans la pièce? La dyade sociale travailleuse/mèreHagit Sinai-Glazer
Women with Cognitive Disabilities in Conflict with the Law; A Analysis of Service Needs / Les femmes ayant des déficiences cognitives qui ont des démêlés avec la justice : Une analyse des besoins en servicesKathryn Levine & Jocelyn Proulx
Intersecting Perspectives on Aging, Immigration and Women: Implications for Gerontological Social Work / Points de vue entrecroisés sur le vieillissement, l’immigration et les femmes : Les implications pour le travail social gérontologiqueM. Syed
TBT 319(10:30 – 12:00) Paper Session / séance d’exposéNérée St-Amand Generational standpoints, intellectual inheritances, and disciplinary canons: Intersections within contemporary justice-centric social work in Canada / Points de vue générationnels, héritages intellectuels et canons disciplinaires : Intersections avec le travail social contemporain centré sur la justice au CanadaTina E. Wilson
Reclaiming Justice in Social Work Theory / Rétablir la justice dans la théorie du travail socialJames Mulvale
The Political Project of Social Work – A Structural Perspective / Le projet politique du travail social : Un point de vue structurelGinette Thomas & Filipe Duarte
Mahatma Gandhi, Martin Luther King’s Jr, and Social Work Profession: A conversation We Are Yet to Have / Mahatma Gandhi, Martin Luther King et la profession de travailleur social : Une discussion que nous n’avons pas encore euePaul Banahene Adjei
Foyer(12 :00 – 13 :00) Affiches / Posters Présentateurs/Présentatrices des affiches sera disponible pour discuter leurs affiches Presenters of posters will be available to discuss their poster
1(13:00 – 14:30) Panel – Groupe d’experts The diverse realities of doctoral students in social work: Challenging the norms of academic success / Les diverses réalités des étudiants au doctorat en travail social : Remettre en question les normes de la réussite scolaireJaime Lenet, Melanie Doucet, Gina Glidden, Susan Mintzberg, Hagit Sinai-Glazer, Soyoon Weon & Mohammad Khan
TBT 325(13:00 – 14:30)simultaneous interpretation/ Interprétation simultanée

 

Paper Session / séance d’exposéJacynthe Mayer L’intégration des nouveaux immigrants dans la ville de Montréal, une mission communautaire? / Integrating new immigrants into the City of Montréal, a community mission?Sonia Ben Soltane
Understanding how some new immigrants from Mainland China gain a foothold in the “mainstream” labour market: A tri-city perspective / Comprendre comment certains nouveaux immigrants provenant de la Chine continentale trouvent une place dans le marché du travail dominant : Une perspective de trois villesShirley Chau & Maria Cheung
Credential recognition and skill utilization: Are the streets paved with gold for skilled visible minority immigrants in Canada? / Credential recognition and skill utilization: Are the streets paved with gold for skilled visible minority immigrants in Canada?Karun Kishor Karki
Comment faciliter l’adaptation professionnelle des travailleurs sociaux immigrants / How to facilitate the professional adaptation of immigrant social workersAnnie Pullen Sansfaçon
TBT 317(13:00 – 14:30) Think Tank / Groupe de réflexion Getting to A-ha: A Practicum Integration Model / En arriver à la révélation : Un modèle d’intégration en stageCarolyn Anderson & Meaghen Johnston
TBT 319(13:00 – 14:30) Paper Session / séance d’exposéSébastien Savard L’ontologie, la marchandise et la solidarité / Ontology, merchandise and solidarityFrançois Boudreau
Pathways to Inclusion: Highlights from an Evaluation of Guelph, Ontario’s Parent Outreach Worker Pilot Program / Chemins vers l’inclusion : Les points saillants d’une évaluation du programme pilote « Parent Outreach Worker » à Guelph, en OntarioRobert Case
Reclaiming identities:   Language, identity and anti-poverty activism in Ontario / Réappropriation des identités : Langue, identité et militantisme contre la pauvreté en OntarioSheila Cranmer-Byng
Online and IRL: Reflections on the coming-of-age of a grassroots health organization in the era of social media / En ligne et dans la vraie vie : Réflexions sur l’arrivée à maturité d’une organisation de santé locale à l’ère des médias sociauxVirtue Churchill Bajurny
TBT 333(13:00 – 14:30)simultaneous interpretation/ Interprétation simultanée

 

Paper Session / séance d’exposéJean-Luc Pinard They change their skies but not their minds who cross the sea in ships: The global mental health movement and language of 21st century colonialism / Ils changent leurs ciels, mais pas leurs idées qui traversent la mer en bateau : Le mouvement mondial de la santé mentale et le langage du colonialisme du XXIe siècleAnne-Marie McLaughlin & Rick Enns
La dépression chez les jeunes femmes francophones vivant en situation minoritaire : éléments d’analyse intersectionnelle / Depression in young Francophone women living in a minority context: Elements of intersectional analysisFlorina Gaborean & Lilian Negura
Citizenship and Mental Health: New Solidarities for Social Integration / La citoyenneté et la santé mentale : Nouvelles solidarités pour l’intégration socialeKaren Hetherington
A day in their shoes: The experiences of people with dementia in their rural communities / Une journée dans leurs souliers : La vie de personnes souffrant de démence dans leurs collectivités ruralesSandra Eckersley, Jessica Steward, Jane Cunningham & Magda Palleja Rosich
TBT 315(13:00 – 14:30) Paper Session / séance d’exposéHayat Ghazal Understanding Decision-Making in Child Custody from the Parent Experience. A Phenomenological study / Comprendre la prise de décisions concernant la garde des enfants à partir de l’expérience des parents. Une étude phénoménologique.Beth Archer-Kuhn
Responsibility for Child Safety: Examination of Child Welfare Worker Attitudes in the Colorado and Illinois Child Welfare Systems / La responsabilité à l’égard de la sécurité des enfants : Étude des attitudes des intervenants en services d’aide sociale à l’enfance dans les réseaux de protection de la jeunesse du Colorado et de l’IllinoisKristina Nikolova & Kristen Lwin
Examining the child welfare response to different forms of exposure to intimate partner violence / Examiner la réaction des services de protection de l’enfance à différentes formes d’exposition à la violence de partenaires intimesSarah Tarshis, Stephanie Baird & Kristina Nikolova
TBT 327(12:30 – 14:00) Meeting / RéunionAmbassadrices étudiantes:Sylvie Lirette

Myriam Bélanger

(dis)Ability Caucus MeetingRéunion du caucus des personnes ayant un handicap(Co-chairs/Co-présidentes : Irene Carter & Judy MacDonald)
TBT 070(13:00 – 14:30) Paper Session / séance d’exposéDavid Welch Understanding Agency: Contexts and Issues in Social Work Practice / Comprendre les organismes : Contextes et problèmes dans la pratique du travail socialMarleny Bonnycastle & Colin Bonnycastle
Connaissances collectives sur les enjeux liés à la violence faite aux femmes en Ontario français / Collective knowledge about issues related to violence against Franco-Ontarian womenMarie-Luce Garceau & Ghislaine Sirois
The Voice of Mobilized “Welfare Mothers” and the Mainstream Women’s Movement in Ontario’s 1970s Welfare Debate / La voix de mères bénéficiaires d’aide sociale mobilisées et du mouvement des femmes lors du débat sur l’aide sociale en Ontario au cours des années 1970Wendy McKeen
TBT 321(13:00 – 14:30) Workshop / Atelier13:00-14:30 Aboriginal Cultural Competence in Social Work / Le savoir-faire culturel autochtone dans le domaine du travail socialKimberly Pelletier
TBT 321(14:45-16:15) Paper Session / séance d’exposé14:45-16:15Corinne Simeoni Buhay

 

Social Work Practice and Interfaith Knowledge / La pratique du travail social et les connaissances interconfessionnelles Pearl Penner
A Place to Belong: Discussion Group for UBC Queer and Questioning International StudentsMarshilla Avissa Zainal
L’intervention en soutien à domicile dans un contexte pluriethnique : Jeux et enjeux linguistiques / Intervention in home support services in a multiethnic context: Language issuesMarie-Emmanuelle Laquerre
Challenges of Recording in Various Practical Settings / Milieux de pratique et défis à documenterPenelopia Iancu & Isabel Lanteigne
TBT 317(14:45-16:15) Paper Session / séance d’exposé14:45-16:15Hayat Ghazal Creating Connections through Interdisciplinary International Conference / Établir des liens au moyen d’une conférence internationale interdisciplinaireSara Thiessen
Exporting Reflection: The case for reflective knowledge in international practice / Exporter la réflexion : Les connaissances réflectives dans la pratique internationaleBrianna Strumm
Key Aspects of Mobilization Strategy from Mexican & Canadian Examples / Principaux aspects de stratégie de mobilisation tirés d’exemples mexicains et canadiensLinda Snyder
TBT 323(14:45-16:15) Panel / Groupe d’experts Challenges in practicing couples counselling with intercultural / interracial couples / Les défis de la thérapie de couple chez les couples binationaux et interculturelsJeannine Bradley & Abdelfettah Elkchirid & Joycelyn Loeffelholz-Rea
TBT 315(14:45-16:15) Paper Session / séance d’exposéDahlia Namian What are you un/doing with that story? Crafting stories and images for social justice education / Que défaites-vous ou faites-vous avec cette histoire? Créer des histoires et des images pour l’éducation de la justice sociale.Christina Sinding & Jennie Vengris
Boundarylands: Applying Border Studies to conceptions of professional boundaries / Terres de la frontière : Appliquer les études sur les frontières aux conceptions des frontières professionnellesGareth Park
“Horses and Baseball: Social Work’s Cultivation of One’s ‘Third Eye’” / Les chevaux et le baseball : La culture du « troisième œil » dans le travail socialJan Yorke
TBT 333(14:45-16:15)Simultaneous interpretation/ Interprétation simultanée

 

Paper Session / séance d’exposéLillian Negura Results of a systematic review of the roles of people who inject drugs in harm reduction initiatives:   Implications for social work practice / Résultats d’une revue systématique du rôle de personnes qui injectent des drogues dans le cadre d’initiatives de réduction des méfaits : Implications pour la pratique du travail socialZack Marshall
The Structure of Denial / La structure du déniKathy Hogarth
Social Work and/as Harm Reduction:   Implications for Theory, Philosophy, and Practice / Le travail social et la réduction des méfaits : Implications pour la théorie, la philosophie et la pratiqueChristopher B .R. Smith
Les défis de reconnaissance du travail de rue: soutenir une approche globale d’intervention sociale dans un univers managerial de gestion du social / Challenges facing the recognition of street work: Supporting a comprehensive approach to social   intervention in the managerial sphere of social managementAnnie Fontaine & Flore Gamet
TBT 327(14:30 -16:15) Paper Session / séance d’exposéJacynthe Carrière Lalonde Developing an Education and Training Module for the Ontario Association of Child and Family Service Workers: Lessons learned from the Positive Parenting Pilot Project / Élaborer un module d’éducation et de formation pour l’Ontario Association of Child and Family Service Workers : Leçons tirées du programme pilote de pratiques parentales positivesSaara Greene
Reporting suspected child maltreatment: Managing the emotional and relational aftermath / Signaler de possibles cas de maltraitance d’enfants : Gérer les conséquences émotionnelles et relationnellesrLea Tufford
Racial disproportionally in the Canadian child welfare system- the case of the African Canadian community / Disproportion raciale dans le réseau canadien de protection de la jeunesse : Le cas de la communauté afrocanadienneDave Sangha
Examining the association between suicidal behaviors and referral for psychiatric services: Findings from the 2008 Ontario Incidence Study of Reported Child Abuse and Neglect / Étude sur l’association entre des comportements suicidaires et l’orientation vers des services psychiatriques : Les conclusions de l’Étude ontarienne sur l’incidence des signalements de cas de violence et de négligence envers les enfants de 2008Philip Baiden
Asian-Canadian families involved in the Canadian child welfare system: A mixed methods study / Familles canadiennes d’origine asiatique dans le réseau canadien de protection de la jeunesse : Une étude aux méthodes mixtesBarbara Lee
TBT 070(14:45-16:15) Paper Session / séance d’exposéSimon Lapierre Your ethics protocol has been approved: demystifying the ethics review process from the perspective of three social work PhD students / Votre protocole pour l’éthique a été approuvé : Démystifier le processus d’examen déontologique du point de vue de trois doctorants en travail socialSophia Fantus, Bethany Good and Sarah Tarshis
Rediscovering Coherence and Sustainability in Social Work Education Through Ecological Learning Theory / Redécouvrir la cohérence et la durabilité dans la formation en travail social par la théorie de l’apprentissage écologiqueSharon Pelech & William Pelech
An analysis of Canadian social work dissertations implementing a grounded theory approach / Une analyse de dissertations canadiennes en travail social mettant en œuvre une approche de théorie ancrée dans des données empiriquesMorgan Braganza, Bree Akesson, David Rothwell & Lucyna Lach
Does your research make you uncomfortable?   The importance of participatory action research for the development of socially just research methods / Votre recherche vous met-elle mal à l’aise? L’importance de la recherche participative pour le développement de méthodes de recherche socialement équitablesSusannah Taylor
TBT 319(14:45-16:15) Workshop / Atelier Why the contemporary context still needs feminism: Theories and practices in Canadian Social Work education / Pourquoi le féminisme est encore nécessaire aujourd’hui : Théories et pratiques dans la formation en travail social au CanadaRachael Crowder & Marleny Bonnycastle
TBT 325(14:45-16:15)Simultaneous interpretation/ Interprétation simultanée

 

Paper Session / séance d’exposéMarie Drolet From Western Textbooks to the Vietnamese Classroom: The Transformation of Social Work Education in Việt Nam / Des manuels occidentaux aux salles de classe vietnamiennes : La transformation de la formation en travail social au VietnamCarolyn Tran
Réformes des formations du secteur social et socialisation professionnelle / Reforms in training of social sector and professional socializationLouise Carignan, Alain Bonnami & John Ward
Implementing online teaching and course delivery of internship seminars in MSW one and two year programs in a southern Ontario UniversityAurela Vangjeli & Irene Carter
LMX 219(14:30-16:00) CDSA-ACEI & CASWE-ACFTS (dis)Ability Caucus/Caucus des personnes ayant un handicapJoint Session / Séance conjointe“Capital Connections: Disability Studies and Social Work Education”

 

Chair & Discussant: Susan Hardie

*Open to all Congress Participants

Helping to Extinguish Others’ Ways of Being Chris Chapman
(Re)Constructing Disability: Complicating the History of Rehabilitation in Canada and the United States A.J. Withers
(De)Capitalization and Understandings of Disability in Rehabilitation: A Critical ExaminationRebecca Renwick, Karen Yoshida & Natalie Rose
Developing the Hearing Voices Network – Atlantic Canada:   Implications for Social Work Practice Brenda LeFrançois
Discourses of Dominance and the Construction of People with Disabilities in Canadian Immigration:   Rethinking Social Work’s Role / Discours de dominance et la construction de personnes ayant des déficiences dans l’immigration au Canada : Repenser le rôle du travail socialYahya El-Lahib
Accessibility